Joi, 8 noiembrie, la reședința E.S. dl. Hans Klemm, Ambasadorul Statelor Unite ale Americii în România, a avut loc evenimentul – Nesting a Brighter Future for Children (Educația – Centrul Schimbării în Comunitate).

„Educația – centrul schimbării în comunitate” este un program co-finanțat de Fundația Velux, dezvoltat și implementat de United Way România în Jilava, Urlați, Băicoi, Fundulea, Pădureni, Șemlacu Mare, Bucovăț, Carani, Sânandrei, Mașloc, Pata Rât., în perioada 2017-2021. Programul se bazează pe convingerea că puterea de schimbare a unei comunități rezidă în copii și potențialul lor enorm. De aceea, scopul este să reducă rata abandonului școlar în comunitățile dezavantajate și să îmbunătățească relațiile din interiorul cercului comunitate-școală-familie, punându-i pe copii în centrul acestuia.

În viziunea UWRo, abandonul școlar nu este problema copilului, ci a comunității în care acesta trăiește. Este nevoie ca întreaga comunitate, mai ales factorii decisivi în creșterea lui, precum: părinți, profesori, membri-cheie din comunitate, voluntari să lucreze împreună pentru rezolvarea acestei probleme. Când povara nu mai este doar pe umerii copilului, ci este preluată de fiecare dintre factorii relevanți în educația lui, șansele sale de reușită sunt considerabil mai mari și, implicit, ale întregii comunități.

Modelul de abordare integrată vizează, pe de o parte, sprijinul direct acordat copiilor beneficiari, prin kit-uri educaționale, rechizite, o masă caldă pe zi, ajutor la teme și activități de educație non-formală, precum: vizite la muzee, teatru, excursii, muzică, desen, dar și cursuri de specialitate de IT, prim-ajutor, educație pentru sănătate sau anti-bullying. Pe de altă parte, programul urmărește și implicarea părinților și a familiei în dezvoltarea armonioasă a copilului. Astfel, a fost implementată Academia Părinților și dezvoltată o curriculă specifică de educație parentală, prin intermediul cărora părinții sunt echipați cu informații și instrumente necesare înțelegerii nevoilor copilului, precum și cu metode de gestionare a stresului și a furiei.

Complementar educației parentale, programul prevede și dezvoltarea și implementarea Academiei Profesorilor și a ghidului aferent, inițiativă prin care se urmărește echiparea profesorilor cu abilități și cunoștințe relevante care să înlesnească înțelegerea nevoilor copiilor și familiilor dezavantajate și să îmbunătățească relația școală – familie.

Totodată, evenimentul este parte din programul oficial al proiectului „România Educată”, inițiativă dezvoltată de către Președintele României, dl. Klaus Iohannis. În acest sens, la eveniment a participat și Diana-Loreta Păun, Consilier de Stat, Departamentul de Sănătate Publică, din cadrul Administrației Prezidențiale, prilej prin care a subliniat importanța cooperării și colaborării sectorului public și celui ne-guvernamental în vederea obținerii de rezultate pe termen lung și implementării strategiilor care să vină în sprijinul dezvoltării copiilor și a comunităților din care fac parte, într-un mod sustenabil, în conformitate cu obiectivele inițiativei „România Educată”.

Alături de Cristina Damian, Director Executiv UWRo și Gina Apolzan, Community Impact Manager UWRo, în cadrul panelului au fost și reprezentanți ai partenerilor, respectiv ong-uri și cadre didactice.

Atunci când elevii nu vin la școală, mergem acasă după ei, pentru a afla de ce lipsesc. Deseori, motivele invocate sunt dificultățile materiale – lipsa hainelor, a încălțărilor sau a rechizitelor. Am avut săptămâna trecută un copil care nu mai venea la școală pentru că nu avea cu ce să se încalțe și am reușit să îi luăm nu numai încălțări, ci și hăinuțe, caiete și ghiozdan. Noi sperăm ca eforturile noastre să ajute în continuare copiii și să reușim sa fim alături de ei cât mai mult timp. Va spun din suflet că satisfacția mea ca profesor este aceea de a avea copiii fericiți!

Arabela Marin

profesoară, Centrul Comunitar Jilava

Foto: Alex Damian